کد مطلب:95499 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:236

خطبه 002-پس از بازگشت از صفین












[صفحه 22]

بیان حضرت بعد از بازگشت از صفین پروردگار بزرگ عالم را به خاطر همه نعمتهایش ثنا و سپاس می گویم و از درگاهش برای اموری كه ما را كفایت كند یاری و استعانت می جویم. یقین دارم هر كه را او هدایت فرماید هرگز گمراه نمی شود و آنكه با او دشمنی ورزد هرگز رستگاری نمی یابد. هر كس كه خدای را كفیل خود قرار دهد، هرگز محتاج غیر نمی گردد كه خداوند گرانترین اشیاء و پرارج ترین گنجینه هاست. گواهی می دهم كه جز او هیچ خدایی نیست، او یگانه، بی شك و بی دلیل است. این شهادت، شهادتی خالصانه و پاك از هرگونه شائبه است و من بر این شهادت با عقدیده و ایمان استوار تا زنده ام، پایدارم. شهادت من بر یگانگی حق است و من این شهادت را ذخیره روزهای هول انگیز فردا قرار می دهم و پیوسته تا زنده هستم به دامان كبریایی او چنگ می زنم و ایمان به او را تمامی قلب خویش حفظ می نمایم. زیرا كه كلام شهادت لازمه ایمان و موجب رضای خداوند رحمان و دوری شیطان از انسان است.

[صفحه 22]

همچنین شهادت می دهم كه محمد صلی الله علیه و آله بنده و فرستاده خدای تعالی است و خداوند او را با دینی كه از آفرینش آدم تاكنون آشنای مردم و همدوش با قرآن بوده و نوری تابناك است برای دوری از شبهه های نادرست و پرهیز مردم از عذابهایی كه بر گذشتگان وارد گردیده، فرستاده است. و این قرآن نوریست فروزنده كه اشعه پرتوافكن آن جهان هستی را روشنی بخشیده و بنیان شرك برافكنده است. خداوند محمد را فرستاده است در حالی كه مردم گرفتار فتنه و فساد شده بودند و پایه های ایمانشان سست شده بود و كار دین پریشان بود. پیامبر خدا آمده است تا مردم را از فتنه ها، دسیسه ها و حوادثی كه در راه دین بوده و هست برحذر دارد و افكار پریشان و اذهان خسته و گریزان از دین را استقرار و استمراری بخشد محمد در روزگاری آمده كه افكار پریشان و اذهان خسته و گریزان از دین را استقرار و استمراری بخشد محمد در روزگاری آمده كه افكار بشر متزلزل شده و اندیشه اش پریشان و راه گریزش تنگ و تاریك مانده و از سستی جهالت، پریشان و با بی خدری عصیان می كند و از شیطان صفتان یاری می جوید. در روزگاری كه ایمان بشر مخدوش مانده و زیر پای حوادث نابود شده و بنیان عقاید و تفكرا

تش فرو ریخته است و نیز آثار علم و آگاهی ناپیدا مانده و طریق رستگاری و نجات مسدود مانده و پرچم ضلالت و گمراهی راهنمای اوست. در این روزگار شامیان با كسی می جنگند كه عنانش در اختیار حق است و كسی را اكرام می كنند كه نادان است و بخاطر این نادان (معاویه) با آن پیامبر می جنگند

[صفحه 23]

شامیان با كسی می جنگند كه پناه امر آسمانی و مخزن علم و حكمت و دانش رسول الله و مرجع حكمت، قضاوت و خزانه دار قرآن و تاویل و تفاسیر پیامبر است. آنها با كوه استوار ایمان به خدا می جنگند با كسی می جنگند كه پشت خم شده پیامبر خدا برای او راست شده است.

[صفحه 23]

شامیان قومی هستند كه بذر نافرمانی می پاشند و به آب غفلت بذر خود را آبیاری می نمایند كه حاصلش هلاكت دنیا و عذاب آخرت است. هرگز نمی توان كسی را در نور علم، دانش و تقوا با آل محمد قیاس كرد. و هیچكس با آنها برابر نیست چرا كه آنها خاندانی هستند كه نعمات خداوند در خاندانش بطور مدام جاری است و نعمت، علم، عدل، تقوی و حكمت و فضیلت و ایمان و كرامت كه اساس دین است در دست آنهاست. آل محمد، اساس دین و ستون یقین هستند و خصال امامت برای آنان است. اكنون حق بسوی اهل خود باز می گردد، بجائی كه آغاز گشته بود.


صفحه 22، 22، 23، 23.